Racing på vatten

Racing på vatten

En förgrening av motorsporten som ofta glöms bort i allt prat om motocross, rally och Formel 1 är båtsporten, och alla de former av racing som sker på vatten. Dessa racingformer kallas båtracing med ett samlat ord, och förekommer i en uppsjö (pun intended) olika varianter.

Den äldsta formen av båtracing kallas offshore, vilket är en form av endurance-lopp. Båtarna kör då, precis som namnet antyder, utomskärs, och loppet består vanligtvis av en längre sträcka som går från en plats till en annan. Faktum är att det största offshore-racet i Skandinavien hålls i Sverige, nämligen Roslagsloppet. Loppet är dessutom ett av de största i världen, sett till antalet deltagare. Det har anordnats sedan 1962, och går mellan Öregrund och Stockholm. Det går att tävla i ett flertal olika klasser i Roslagsloppet, till exempel Thundercat och vattenskoter, där det sistnämnda tilläts för första gången år 2010.

En annan form av båtracing är den som kallas rundbana, just för att båtarna kör i en bana som går i en avlång cirkel, liknande banracing på land. En av klasserna inom rundbana är Formel 1, det vill säga båtracingens motsvarighet till Formel 1 på land. Båtarna inom Formel 1 är lika extrema som bilarna, då de kan komma upp i hastigheter på 250 kilometer i timmen; hastighetsrekordet är på 256 kilometer i timmen, vilket italienaren Guido Cappellini lyckades uppnå. Båtarna kan göra 0-100 km/h på under två sekunder, väger 550 kilo och har 400 hästkrafter. De höga hastigheterna gör att förarna utsätts för stora krafter, då man i kurvorna når 7-8 G-krafter. Dessa båtar är med andra ord inget man sätter sig i som nybörjare.

Det finns också en gren som kan sägas vara en slags kombination av rundbana och offshore, nämligen OCR. I denna gren kör båtarna en bana med samma start och mål, precis som i rundbana, men banan är mer oregelbunden och längre. Det är till exempel vanligt att man har öar och andra naturinslag som riktmärken kring banan. Eftersom båtarna kör flera varv runt banan, och därmed passerar land flera gånger, har sporten blivit allt mer populär som publiksport.

Inom alla tre grenarna tävlar man i olika klasser, beroende på vilken typ av båt man kör, hur stor båten är och hur stor motorn är. Tidigare nämnde vi till exempel Thundercat som ett alternativ för Roslagsloppet, och Thundercat är en speciell typ av båt med en egen klass. Den heter officiellt P750, och är en form av sydafrikansk katamaran, det vill säga en liten och snabb katamaran som körs av två personer: dels en pilot, som styr båten, dels en co-pilot som sitter på andra sidan för att fördela vikten i båten. En annan klass är classic, där båtar som är äldre än 25 år får delta. Det finns med andra ord inget krav på motorstorlek eller båttyp i denna klass; det ska helt enkelt vara klassiska båtmodeller som deltar.

Om man ägnar sig åt någon av dessa motorbåtsporter, där miljön knappast sätts i främsta rummet, vill man säkerligen kompensera för sin hobby genom att köra en mer miljövänlig och bränslesnål bil på land, i vardagen. Ett utmärkt alternativ är till exempel en laddhybrid, det vill säga en bil som kombinerar en elmotor med en bränslesnål förbränningsmotor. Genom att de två motorerna samarbetar använder man bara den absolut minsta mängden bränsle som behövs. Om man är intresserad av att veta mer kan man gå in på Mitsubishimotors.se, där det finns flera olika laddhybridmodeller att välja mellan.