MotoGP och dess cylindervolymer

MotoGP och dess cylindervolymer

Den allra högsta rankade serien inom roadracing är det FIM kallar för MotoGP och man kan väl säga att det är motorcyklarnas motsvarighet till vad bilsporten kallar Formel 1. Den första gången som sport klassen anordnas så arrangerades den av just FIM och Dorna Sports äger de kommersiella rättigheterna, tävlingen anordnades år 1949.

Vanligtvis så körs varje race med flertalet lopp och beroende på vilka klasser som finns just då. På 70 talet så var de vanligaste klasserna 50cc, 125cc, 350cc, 80cc, 250cc, 500cc och även sidovagn, inom de sistnämnda så fanns bara klasserna 350cc och 500cc. I starten av MotoGP så var fyrtaktarna de vanligaste men på 60 talet började allt komma igång, tvåtaktarna började ta över mer och mer och när sedan 70 talet kom så var fyrtaktarna helt borta.

Honda gjorde ett försök att komma tillbaka med en fyrtaktare i 500cc med övergav sedan tanken och FIM övergav också då 50cc klassen till en ny klass 80cc, på 80 talet övergavs även 350cc klassen och när 90 talet kom så försvann även 80cc och även sidovagnarna försvann, numera fanns bara klasserna 125cc, 250cc och 500cc.

Ända fram tills år 2002 så var klasserna rigida och var det så att man tävlade i 500cc så fick man bara ha högst fyra stycken cylindrar och fick valet att ha tvåtakt eller fyrtakt. Men år 2002 så ändrade man i regelverket och man fick då välja en fyrtaktare som hade 990cc eller då en tvåtaktare med 500cc. Fyrtaktarna visade sig då vara överlägsna och det tog inte lång tid innan tvåtaktare försvann helt från den högsta klassen. 2012 ökade man volymen igen till det maximala 1000cc.